D. Garvin'as, (D. Garvin, 1988) apibendrinęs požiūrius į kokybę, išskyrė 5 pagrindinius požiūrius: |
1. Filosofiniu požiūriu kokybiškas produktas turi ,,įgimtą pranašumą“ prieš kitus produktus. Tai transcendentinė koncepcija, kuri remiasi bendru puikumo, tobulumo suvokimu. „Transcendentinis“ filosofijoje reiškia „anapusinis“, negalimas pažinti, t. y. esantis už bet kurio galimo pažinimo ribą. Ši koncepcija nereikalauja kokybės konkrečią matavimą ar vertinimą, teigiama, kad kokybė negali būti tiksliai apibrėžta, kadangi tai yra tai, ką mes sužinome ir išmokstame su patirtimi. Pvz., Sunku apibrėžti, kodėl Mikelandželo darbai yra aukštos kokybės, bet dėl to abejonių nėra.
Pagrindinis tokio apibrėžimo trūkumas - nėra iki galo aišku, kuo skiriasi kokybiškas gaminys nuo ne kokybiško. Apsiribojama pasakymu, kad bus aišku, kai pamatysi gaminį.
Pvz.: ,,Lietus žmonijai geriau, nei sniegas“
2. Produkto vertinimu pagrįsta koncepcija remiasi tuo, kad kokybė rodo produkto sudėtinę dalią ar jo savybią bei požymią kiekybinius skirtumus, todėl produktas turėtą būti matuojamas ar tam tikrais būdais vertinamas. Taigi, produkto kokybė yra vieno ar kito požymio produkte kiekio skirtumai. Šis požiūris atsirado ekonominėje literatūroje, nes kokybė pradėta sieti su produkto gamybos išlaidomis. Bet šiuo požiūriu nėra vienareikšmio ryšio tarp produkto požymio ir kokybės. Dažnai produktai, vertinami kaip vienodai kokybiški, nors turi skirtingą kiekį įvairią požymią, bet jie yra sukurti skirtinga veiklos (gamybos) koncepcija. |
3. Vartotoją poreikiais ir lūkesčiais pagrista koncepcija.Tokį požiūrį remia kokybės teoretikai J. M. Juran ir W. E. Deming. Kokybė vartotojui tai vartotojo reikalavimą produktui atitikimo lygis. Šiuo atveju produkto kokybė ypač sunkiai nustatoma, dėl skirtingo vartotoją skonio, skirtingą poreikią. Tiek vartotoją poreikiai bei lūkesčiai, tiek ją pasitenkinimas yra matuojami bei vertinami. Tam tikrą sunkumą sudaro poreikią kaitos numatymas, ją perspektyvos prognozavimas. J. M. Juran vartotoją poreikią ir lūkesčią tenkinimą vadina „didžiąja kokybe“. |
4. Gamybos praktika pagrįsta koncepcija.Ši koncepcija yra svarbi kokybės vadyboje. Ji remiasi P. Crosby's suformuluotu kokybės apibrėžimu „atitiktis reikalavimams" arba reikalavimą įvykdymas.Kokybė gamyboje apibrėžiama kaip ,,atitikimas standartams“. Bet koks nukrypimas nuo normą yra defektas. Projektuojant procesą (patikimumo projektavimas) ir taikant statistinę proceso kontrolę gamybos metu, anksti pastebimi nukrypimai nuo standartą ir tuo būdu išvengiamas tolimesnis broko gaminimas, sumažinami gamybos kaštai. Šio požiūrio trūkumas yra tai, kad neįvertinami rinkos poreikiai. Toks požiūris, kai siekiama gaminti produktą, atitinkantį nustatytus reikalavimus, t. y. be defektą, yra naudingas įmonei. Kaip teigia J. M. Juran, toks požiūris siejasi su „mažąja kokybe“, nes jis nesuteikia galimybią įmonei sėkmingai veikti rinkoje konkurencijos sąlygomis. J. M. Juran įrodo, jog įmonei naudingiau siekti „didžiosios kokybės“, t. y. orientuotis į vartotoją poreikią tenkinimą.
5. Vertės požiūriu, produktas yra kokybiškas, jei jis atitinka reikalavimus (standartus) ir produktas pagamintas minimaliais kaštais. Šiuo požiūriu kokybės vertinimo subjektyvumas atsiranda nustatant minimalius kaštus. Verte pagrista koncepcija rodo kokybės ryšius su produkto gamybos ir kitomis išlaidomis bei kainomis. Šios koncepcijos taikymas praktikoje yra sudėtingas.
Pateikiame dar vieną apibendrinantį labai svarbą požiūrį į kokybę:
Vadybos teoretikas Hardie's mano, jog kokybė susideda iš sudėtinią dalią. Jis pasiūlė modelį, kuris apjungia visus anksčiau minėtus kokybės apibrėžimus. Kokybė, anot Hardie, kuriama sandėrio tarp produkto gamintojo ir pirkėjo metu, kurio metu produktas su tam tikromis savybėmis patenka pas vartotoją su tam tikrais poreikiais ir lūkesčiais.
Sandėrio procesas susideda iš tokią dalią:
- dabartiniai vartotoją poreikiai, kurie nėra tiksliai apibrėžti;
- reikalavimas patenkinti poreikius - apibrėžti vartotojo poreikiai;
- vartotoją lūkesčiai medžiagą kokybei;
- dabartiniai tiekėją pasiekimai (medžiagos kokybė);
- kaip vartotojai suvokia tiekėją pasiekimus.
Kokybės sudėtinės dalys, sukuriamos proceso metu yra:
- Pramonės šakos(angl. Industry) kokybė - tai lygis, kuriuo atitinkama pramonės šaka patenkina vartotojo reikalavimus.
- Ryšią (angl. Relationship) tarp vartotojo ir gamintojo kokybė, tai santykis tarp dabartinės medžiagą kokybės ir tai, kaip vartotojai suvokia medžiagą kokybę.
- Reikalavimą(angl. Requirement) kokybė apibūdina tai, kaip dabartiniai poreikiai išreiškiami reikalavimais. Šioje kokybės kūrimo proceso stadijoje atsispindi vartotojo atsakomybė kokybei.
- Produkto kokybė, tai produkto kokybė lyginant su alternatyviais produktais, kurie gali būti pateikti atitinkamos pramonės šakos.
Turime dar vieną reikšmingą, daugiau vadybinę organizacijos veiklos pusę atspindintį kokybės apibrėžimą:
,,Bendra kokybė yra vadovo sugebėjimas patenkinti vartotojo reikalavimus, dirbant taip kaip reikia, tinkamu laiku“
|
Kaip matome, kokybės apibrėžimų yra daug, skirtingi autoriai akcentuoja skirtingus organizacijos veiklos aspektus, jie pateikti 2 lentelėje:
1.2 lentelė
Pagrindinią kokybės ekspertą kokybės apibrėžtys
Kokybės ekspertai | Kokybės apibrėžtys |
E. W. Deming'as | Su kokybe susiję veiksmai turi būti nukreipti į vartotoją dabartinius ir ateities lūkesčius |
J. M. Juran'as | Tinkamumas tikslui ar naudojimui |
A. Feigenbaum'as | Kokybę nusako vartotojai. Apibrėžimo pagrindas yra vartotojo dabartinis patyrimas apie produktą, lyginant su vartotojo reikalavimais jam - išreikštas ar ne, sąmoningais ar juntamais, techniškai išreiškiamais ar subjektyviais - ir nuolat atstovaujantiems pastoviai kintančius tikslus konkurencinėje rinkoje |
Ph. Crosby's | Atitikimas reikalavimams |
H. L. Gillmore. | Kokybė yra laipsnis, iki kurio konkretus produktas atitinka planuotą ar numatytą |
J. M. Jencen'as. | Kokybė yra tinkamumas vartojimui |
Amerikos kokybės kontrolės asociacija (ASOC) | Kokybė, tai subjektyvi sąvoka, nes kiekvienas individas turi savo kokybės apibrėžimą. Techniniu požiūriu kokybė gali turėti reikšmes: produkto ar paslaugos charakteristikos, kurios atspindi ją sugebėjimą patenkinti vartotoją išreikštus ar numatomus poreikius, arba kokybiškas produktas/paslauga, neturintys defektą. |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą