Tikslai:
- Suprasti objektiškai orientuotų programų kūrimo
koncepciją
- Žinoti projektų kūrimo
etapus ir gebėti juos taikyti
- Gebėti naudotis programų redagavimo priemonėmis
- Gebėti atlikti aparatinės
įrangos konfigūravimą
Temos studijoms reikalingas laikas:
Paskaitos
|
2 val.
|
Praktika
|
2 val.
|
Savarankiškas
darbas
|
2 val.
|
3.1. Projektai ir
objektai
STEP 7 programa yra
objektiškai orientuota. Vartotojas gali dirbti atskirai su kiekvienu iš kuriamo
projekto objektu ir tai gerokai palengvina jo darbą. Lentelėje. 3.1 pateikti
objektai ir jų simboliai.
3.1 lentelė. Projektų objektai ir jų simboliai
3.2. Projekto rengimas
3.2.1. STEP7 projektai
Pasiruošimas projekto kūrimui. Yra daug būdų atlikti paruošiamąjį darbą
kuriant automatizavimo projektus,
naudojant PLV. Vienas iš galimų būtų toks (3.1 pav.):
1
etapas. Paprastai
sudėtingesnis technologinis procesas susideda iš atskirų aparatų, mašinų ir pan., kurie atlieka griežtai
apibrėžtas technologines operacijas,
todėl yra nesunku išskirti atskiras sudėtines dalis, kurias patogiau nagrinėti ir automatizuoti.
2 etapas. Kiekvienoje sudėtinėje proceso dalyje
yra nustatomi visi mechanizmai (varikliai,
vožtuvai ir pan.), dalyvaujantys valdyme, valdomų parametrų tipai (įėjimai, išėjimai) bei jų kitimo
diapazonai, pvz., krosnies temperatūra - 300-350°C. Taip pat yra nustatomi ryšiai tarp atskirų mechanizmų ir blokavimo elementai, jų įjungimo ar
išjungimo būdas (automatinis ar rankinis - iš pulto).
Šis etapas
baigiamas įėjimų ir išėjimų diagramų sudarymu kiekvienam aparatui ar technologinio proceso daliai (3.2
pav.):
3 etapas. Šis
etapas labai svarbus, nes, jį pilnai realizavus, galima išvengti mechanizmų
sugadinimo bei apsaugoti aptarnaujantį personalą.
Pirmiausia yra nustatoma,
kuriems įrenginiams reikia papildomos aparatūrinės įrangos, kad įgyvendinti
saugos reikalavimus. Taip pat reikia nustatyti, kuri apsaugos sistemos dalis
veiks nepriklausomai nuo PLV. Paprastai tai būna avarinio išjungimo mygtukas
pulte. Apsaugos sistema kuriama tokiais žingsniais:
Nustatomos loginės, mechaninės arba elektrinės blokavimo sistemos dalys kiekviename aparate;
Nustatomos loginės, mechaninės arba elektrinės blokavimo sistemos dalys kiekviename aparate;
Numatomos priemonės rankiniam aparatų
valdymui;
Parengiamos papildomos priemonės saugiam
proceso vyksmui.
4 etapas. Dažnai kiekvienas aparatas turi
operatoriaus pultą su didesniu ar mažesniu displėjumi bei valdymo įranga, leidžiančia įsikišti į proceso valdymą. Pulte numatomi, jei to reikia,
visi valdymo organai, indikacija ir, būtinai, avarinio išjungimo mygtukas.
5 etapas. Šiame etape yra parenkama valdymo įranga:
Ø CP tipas;
Ø Modulių tipas ir kiekis;
Ø Fizinė įėjimų ir išėjimų konfigūracija.
Po šio
etapo jau galima formuluoti užduotis tiekimo, montavimo bei programavimo
darbams. Pristatomas tik pastarasis - automatizavimo programos projekto kūrimas, naudojant STEP 7 paketą.
3.2.2. Projektų
struktūros kūrimas
Prieš
pradedant kurti projektą, tikslinga atlikti kai kuriuos išankstinius
pasirinkimus (3.3 pav.), nors, pvz., kalbą, adresavimo būdą galima pakeisti bet kuriuo momentu.
Projekto struktūra, pradedant nuo viršaus yra
tokia:
Ø lygis - projektas;
Ø lygis - subtinklai, stotys arba S7/M7
programos;
Ø lygis - priklauso nuo 2 lygio.
Projekto struktūrą galima stebėti programatoriaus
ekrane netiesioginiame (Off
line) arba tiesioginiame (On-line) režimuose.
Pirmuoju atveju
rodoma projekto struktūra, esanti programatoriaus (arba PK) atmintyje, o antruoju atveju - PLV atmintyje.
3.2.3. S7 programos struktūra
Vartotojo (S7) programa gali būti sukurta keliais
pavidalais:
Ø Blokų (Blocks);
Ø Išeities (tekstinių) failų (Source files);
Ø Diagramų (Charts).
Pastarasis pavidalas įmanomas tik naudojant CFC
programavimo kalbą. Kiekvienas iš šių pavidalų sudaro atskirą katalogą S7
programoje.
Išeities failai yra pagrindas kurti blokus, nes tik jie
gali būti pakrauti į PLV. Išeities failai gali būti kuriami bet kokiais tekstų
redaktoriais (MS Word, Excell ir kt.), prisilaikant tam tikrų taisyklių,
o po to yra kompiliuojami į blokus. Kompiliuoti reikia ir diagramų pavidalo
programas.
Programinė projekto dalis skirta programuojamiesiems
moduliams (CPU, FM) saugoma programų konteineriuose, pvz., S7 moduliams
- S7 Program(1) (3.4 pav.).
S7 programa yra sukuriama automatiškai kiekvienam programuojamam
moduliui ir joje visada būna:
Ø Simbolių lentelė (Symbol objektas);
Ø Blokai (Blocks konteineris);
Ø Išeities failai (Source Files konteineris).
Norint sukurti programinę dalį projektui,
reikia:
Ø Atverti S7 Program katalogą;
Ø Atverti reikiamą objektą: Symbols, Source File arba Blocks, jei
norima kurti ar modifikuoti atitinkamą bloką.
Naują bloką ar išeities failą galima įterpti komanda Insert->S7
Blocks arba S7 Software.
Atvėrus naujai įterptą objektą, galima
pradėti programavimą;
3.2.4. STEP 7 projekto
stuktūros kūrimas
Spaudžiame blokų katalogą (pav. 3.4). Iš
dešinės pagal nutylėjimą pasirodo OB1 blokas (pav. 3.5).
3.5
pav.
|
3.6
pav.
|
Jei reikia
galime pridėti papildomų blokų (pav. 3.6): meniu INSERT >> S7 BLOCK
>> „duomenų bloko tipas“
Du kartus
spragtelėjus OB1 bloką pasirodo langas (pav. 3.7), kur galime parinkti
kuriamos programos kalbą, nurodyti autoriaus vardą, komentarus, atributus ir
kitus parametrus. Kai visi parametrai nustatyti, spaudžiame OK.
|
|
3.2.5. Programos
redagavimo priemonės
Pasirodo
langas (pav. 3.8) kur kursime programą. Programos elementai yra įrankių
juostoje, bet jais ne visada patogu naudotis, nes reikia tiksliai žinoti visų
komponentų pavadinimus, todėl galime iškviesti programos elementų katalogą:
meniu View >> Catalog. Su katalogu dirbti žymiai paprasčiau,
nes vienu metu galime matyti daugiau elementų. Meniu VIEW priemonėmis galima pereiti iš vienos programavimo kalbos į kitą (>LAD<>STL<>FBD<),
nurodyti ar rodyti komentarus, simbolius ir kita, galima padidinti arba
sumažinti vaizdą.
Norėdami stebėti
kaip vykdoma programa (pav. 3.8) nustatome valdiklį į „RUN“ padėtį ir spaudžiame meniu
komandą Debug > Monitor (Ctrl + F7) arba iš įrankių juostos.
Galėsime matyti įėjimų ir išėjimų būsenas.
Įdiegus pirmą kartą
STEP 7 paketą, pagal nutylėjimą pasirenkama SIMATIC kalba, t.y. vokiečių,
norėdami programuoti anglų kalba einame į: meniu OPTIONS -> CUSTOMIZE ->
LANGUAGE, skyrelyje Mnemonics (pav. 3.9) turime pasirinkti English
Pasirinktų
zonų spalvą galima nustatyti LAD/FBD kortelėje, kuri atveriama komanda Options~>Customize
(3.10 pav.).
LAD elementas visada įterpiamas už pasirinktos zonos.
Pasirinkti
reikiamą LAD elementą vienu iš šių būdų:
Ø Komanda Insert-»LAD EIement-»NormaIly Open
Contact/Normally Closed Contact/Coil;
Ø Atitinkamais klavišais įrankių juostoje:
• Klavišais <F2>, <F3> arba <F7>;
Komanda
Insert->Program Elements arba View-»Catalog, o taip pat specialiu
klavišu įrankių juostoje atidaryti Program Elements dialogo langą (3.11
pav.), kuriame pateikiama pilna LAD elementų šeima.
Nuspaudus “+“, atsiveria šeimos konteineris. Pažymėtą LAD
elementą galima perkelti į iš anksto pasirinktą grandinės zoną du kartus
spragtelint arba tempiant. Pastarasis būdas patogesnis tuo, kad į programuojamą
grandinę galima greitai įjungti FB, FC, SFB ir SFC blokus, bibliotekas ir
daugkartinius priskyrimus, esančius programoje.
Platesnę
informaciją apie LAD instrukcijų panaudojimą galima rasti Help meniu
(Help on LAD) arba.
Išrinkus reikiamą LAD elementą bet kurioje programos
vietoje, ir, panaudojus komandos Edit->Cut, Edit->Copy arba Edit->Paste,
galima atlikti standartinius Windows veiksmus.
Adresų ir parametrų įvedimas
Ø Žymeklis išvedamas ant simbolių eilutės "???" ir spragtelima
pele arba nuspaudžiamas <TAB> klavišas;
Ø Išspausdinamas absoliutus, simbolinis
vardas arba parametras. Adreso rėmelio plotį galima
nustatyti LAD/FDB kortelėje, kuri atsiveria. Įvykdžius komandą Option->Customize,
Widh of Address Field laukelyje, kuriame gali tilpti nuo 10 iki 24
simbolių. Jei adresas netelpa į užduotą rėmelį, tenka jį spausdinti keliomis
eilutėmis;
Ø Nuspaudžiamas <RETURN> klavišas-
prasideda įvesto teksto sintaksinis patikrinimas. Jei tai atlikta teisingai,
adresas parodomas juodai ir iškart atsiveria sekantis adreso laukelis. Jei adresas
neteisingas, tai jis parodomas raudonai ir pasviręs, o klaidos pranešimas
pasirodo būvio juostoje, jei ji įjungta (komanda View->Status Bar).
Norint pakeisti adresą ar parametrą, reikia pirmiausia
pakeisti perrašymo (Ovenvrite) režimą į įterpimo (Insert) klavišu
<INSERT>. Režimas rodomas būvio juostos dešiniajame kampe.
Pakartojami tie patys veiksmai, kaip ir įvedant adresus. Po to vėl grįžtama į
perrašymo režimą. Taip pat galima adresą pakeisti, naudojant tą pačią metodiką
kaip ir objektų vardų keitimui. Adresų pakeitimą galima taip pat įvykdyti
standartinėmis komandomis Cut, Copy
ir Paste.
Klaidų ištaisymui pravartu pasinaudoti komandomis Edit->Go
To-> Previous Error/Next Error arba atitinkamu klavišu įrankių juostoje.
Klaidos paieška vyksta tiek matomoje, tiek nematomoje kodinės sekcijos dalyje.
Projektas gali būti
dokumentuotas komanda Insert->Project
Documentation, jei papildomas paketas DOCPRO yra instaliuotas.
Priklausomai nuo programavimo kalbos galima pasirinkti du
įvedimo redaktorius:
Ø Su sintaksės patikrinimu (Incremental Input Editor) naudojamu
LAD, FBD ir STL arba GRAPH kalbose, kai po kiekvieno įvedimo, pvz., duomenų
tipo ir pan., yra patikrinama sintaksė. Radus
klaidą, tučtuojau reaguojama: atsiranda pranešimas, pakeičiama teksto
spalva. Išsaugoti galima tik blokus, neturinčius klaidų.
Ø Be sintaksės patikrinimo (Free-Edit
Mode Editor), naudojamo STL, SCL arba Higraph kalbose, kai programa kuriama
kaip tekstinis failas. Sintaksė yra patikrinama tik kompiliuojant (Compile) ir
vykdant tikrumo kontrole (Consistency check), nes tik blokai gali būti
pakrauti į CP. Kompiliuoti blokai yra saugomi tame pačiame Blocks konteineryje,
bet Source files vardu.
Nepriklausomai nuo to, kokia naudojama programavimo kalba
(LAD, FBD ar STL), kintamųjų deklaravimo bei bloko savybių lentelės pildomos
vienodai. Visas sekcijas galima redaguoti bet kuriuo programos kūrimo metu,
nepriklausomai viena nuo kitos, tačiau rekomenduojama tai daryti tokia tvarka
(3.12 pav.).
Svarbiausia
nepamiršti reguliariai išsaugot projekto, nors ir pradžioje nurodėme projekto
saugojimo vietą. Neišsaugoję kitą kartą pamatysime tik tą kai ką tik matėme
sukūrus projektą. Jei projektas bus naudojamas su tuo pačių valdikliu,
rekomenduojama išsaugoti ir valdiklio konfigūraciją, kad po to papildomai
negaišti valdiklio konfigūravimui.
3.3. Aparatinės įrangos
konfigūravimas
Pirmieji
praktiniai darbai skirti jau sukurtam projektui redaguoti, išplėsti iri pan. Sekantis
etapas sukurti naują projektą ir sukonfigūruoti aparatinę įrangą.
3.3.1. Projekto
sukūrimas
Paleidus „Simatic
Manager“ programa iš karto matome vedlį (pav. 3.13), kuris padeda sukurti naują
projektą, norėdami tęsti darbą spaudžiame NEXT.
Norėdami pamatyti išsamesnės informacijos turime paspausti PREWIEW (pav. 3.13).
Toliau reikia
pasirinkti procesoriaus tipą ir prisijungimo interfeiso adresą (pav. 3.15), su
kurio dirbsime (procesoriaus tipas nurodytas ant jo korpuso). Apačioj galime
stebėti ką parinkome. Spaudžiame NEXT. Toliau
prašoma nurodyti bloko tipą su kuriuo dirbsime ir kalbą (pav. 3.16), kuria
nurodytą bloką kursime.
Spaudžiame
NEXT. Belieka tik suteikti kuriamo projekto vardą Spaudžiame FINISH.
Pasirodo Simatic Manager langas (pav. 3.18), kur jau nustatyti
pagrindiniai parametrai, bet jų ne visada užtenka. Ne visada būna tinkamai
sukonfiguruota įranga, nepridedami komutaciniai moduliai, taip pat ne visus
blokus galime sukurti pasinaudojus vedliu.
3.3.2. Aparatinės
dalies konfigūravimo etapas
Sukurti projektą galime ir be vedlio, pasirodžius vedliui išjungiame
jį. Pasirodo tuščias langas, kur nieko nėra (pav. 3.19). Spaudžiame menių FILE
>> NEW, arba Ctrl + N. Pasirodo langas, kur turime nurodyti projekto
pavadinimą ir vietą, kur projektas bus išsaugotas. Spaudžiame OK(pav. 3.20).
3.4. Santrauka
- STEP 7 programa yra objektiškai orientuota. Vartotojas gali dirbti atskirai su kiekvienu iš kuriamo projekto objektų ir tai gerokai palengvina jo darbą..
- Prieš pradedant kurti projektą, tikslinga
atlikti kai kuriuos išankstinius pasirinkimus, nors, pvz., kalbą,
adresavimo būdą galima pakeisti bet kuriuo momentu.
- Projekto struktūra, pradedant nuo viršaus yra tokia: 1 lygis - projektas; 2 lygis - subtinklai, 3 stotys arba S7/M7 programos; 4 lygis - priklauso nuo 2 lygio.
- Norint išspręsti automatizavimo problemą, pirmiausia reikia sukurti nauja projektą.
- Naują projektą rekomenduojama pradėti kurti po to, kai yra užpildoma SIMATIC Manager kortelė, atverta komanda Option->Customize. Joje galima nurodyti projekto arba bibliotekos dislokacijos kelią, o taip pat nustatyti kai kurias kitas funkcijas.
- Vartotojo (S7) programa gali būti sukurta keliais pavidalais: blokų (Blocks); išeities (tekstinių) failų (Source files); diagramų (Charts).
- Išeities failai yra pagrindas kurti blokus, nes tik jie gali būti pakrauti į PLV. Išeities failai gali būti kuriami bet kokiais tekstų redaktoriais (MS Word, Excell ir kt.), prisilaikant tam tikrų taisyklių, o po to yra kompiliuojami į blokus. Kompiliuoti reikia ir diagramų pavidalo programas.
- Programinė projekto dalis skirta programuojamiesiems moduliams (CPU, FM) saugoma programų kataloguose, pvz., S7 moduliams - S7 Program(1)
- S7 programa yra sukuriama automatiškai kiekvienam programuojamam moduliui ir joje visada būna: simbolių lentelė (Symbol objektas); blokai (Blocks katalogas); išeities failai (Source Files konteineris).
- Norint sukurti programinę dalį projektui, reikia: atverti S7 Program katalogą; atverti reikiamą objektą: Symbols, Source File arba Blocks, jei norima kurti ar modifikuoti atitinkamą bloką. Naują bloką ar išeities failą galima įterpti komanda Insert->S7 Blocks arba S7 Software.
- Norėdami stebėti kaip vykdoma programa nustatome valdyklį į „RUN“ padėtį ir spaudžiame meniu komandą Debug > Monitor (Ctrl + F7) arba iš įrankių juostos. Galėsime matyti įėjimų ir išėjimų būsenas.
- Nuspaudus “+“, atsiveria šeimos konteineris. Pažymėtą LAD elementą galima perkelti iš anksto pasirinktą grandinės zoną du kartus spragtelint arba tempiant.
- Priklausomai nuo programavimo kalbos galima pasirinkti du įvedimo redaktorius: su sintaksės patikrinimu (Incremental Input Editor) naudojamu LAD, FBD ir STL arba GRAPH kalbose, kai po kiekvieno įvedimo, pvz., duomenų tipo ir pan., yra patikrinama sintaksė.
- Nepriklausomai nuo to, kokia naudojama programavimo kalba (LAD, FBD ar STL), kintamųjų deklaravimo bei bloko savybių lentelės pildomos vienodai. Visas sekcijas galima redaguoti bet kuriuo programos kūrimo metu, nepriklausomai viena nuo kitos.
- Svarbiausia nepamiršti reguliariai išsaugot projekto, nors ir pradžioje nurodėme projekto saugojimo vietą.
- Paleidus „Simatic Manager“ programa iš karto matome vedlį, kuris padeda sukurti naują projektą, norėdami tęsti darbą spaudžiame NEXT. Norėdami pamatyti išsamesnės informacijos turime paspausti PREWIEW .
- Toliau reikia pasirinkti procesoriaus tipą ir prisijungimo interfeiso adresą (su kurio dirbsime (procesoriaus tipas nurodytas ant jo korpuso). Apačioj galime stebėti ką parinkome. Spaudžiame NEXT. Toliau prašoma nurodyti bloko tipą su kuriuo dirbsime ir kalbą), kuria nurodytą bloką kursime.
- Suteikus kuriamo projekto vardą, spaudžiame FINISH.
- Kai visa įranga įkelta į valdiklį, galime pereiti prie programos kūrimo ir kitų nustatymų.
1.
Kokią programą galima vadinti
objektiškai orientuota?
2.
Kokia yra STEP-7 projekto
struktūra?
3.
Kokius žinote būdus taikomus
naujiems projektams kurti?
4.
Kokie yra galimi vartotojo
programų pavidalai?
5.
Kai stebėti programos vykdymą?
6.
Kas tai yra programavimo
redaktorius ir kaip jis naudojamas?
7.
Kaip pildomos kintamųjų
deklaravimo lentelės?
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą