2013 m. balandžio 13 d., šeštadienis

1.5. MARKETINGO FUNKCIJOS IR SUBJEKTAI


    Kiekvienai įmonei iškyla daug uždavinių, tokių kaip vartotojų poreikių bei rinkos savybių analizė, produkto pritaikymas pirkėjų poreikiams, vartotojų poreikių struktūros formavimas. Marketingo, kaip veiklos sistemos, pagrindiniai uždaviniai yra šie:
    ·      kompleksinis rinkos tyrimas;
    ·      potencialios paklausos ir nepatenkintų poreikių paieška;
    ·      prekių asortimento ir kainų planavimas;
    ·      priemonių, visiškai patenkinančių paklausą, paruošimas;
    ·      pardavimo planavimas ir vykdymas;
    ·      gamybos organizavimo ir valdymo tobulinimas.
    Marketingo pagrindinis tikslas – vartotojas. Įmonės tik tada sėkmingai veiks, kai jų pagrindiniu tikslu taps vartotojų poreikių tenkinimas. Tad marketingo uždavinys yra ne tik atsižvelgti į paklausą, bet ir aktyviai ją veikti. Marketingą sėkmingai naudoti galima tik kompleksiškai, kaip sistemą. Antraip, efektas bus daug mažesnis ir norimų rezultatų gali net neduoti.
    Šiuolaikinis marketingas turi daug funkcijų –  analitinę, gamybinę, pardavimo ir valdymo bei kontrolės funkcijas.
    Analitinei funkcijai būdingas rinkos tyrimas. Pagrindiniai rodikliai, kurie ypač domina firmas, yra rinkos dydis, imlumas, jos potencialas.
    Labai svarbu tinkamai atlikti ir vartotojų tyrimą. Vartotojų analizės rezultatai leidžia suskirstyti juos į tam tikras grupes, iš kurių atrenkamos tos grupės, kurios geriausiai atitinka firmos verslo interesus.
    Analizės dėka galima įvertinti rinkos struktūrą, dalyvių kiekį ir dydį. Ypač svarbi yra konkuruojančių firmų analizė.
    Daug dėmesio reikia skirti ir tarpininkaujančių, ir perkančių firmų analizei.
    Norint išsiaiškinti. kaip patenkinami vartotojų poreikiai, svarbu žinoti rinkos struktūrą pagal prekes, produktų techninį paruošimo lygį, kokybę, galiojančius standartus, saugumo reikalavimus ir t.t.
    Įmonės vidinės veiklos analizė padeda įvertinti, kaip jos organizacinė struktūra atitinka rinkos reikalavimus, kaip išnaudojamas įmonės potencialas, kaip sekasi įgyvendinti iškeltus tikslus bei užduotis.
    Gamybinė marketingo funkcija susijusi su naujų produktų gamybos organizavimu. Svarbiausia yra nuspręsti, kokius produktus pateikti rinkai, kokias prekių charakteristikas itin vertina vartotojai. Rinkos tyrimas bei kiti naujo produkto ruošimo etapai skirti tam, kad būtų koreguojamos produkto charakteristikos. Jei tai atliekama iki serijinės gamybos pradžios, galima tikėtis sėkmės.
    Tiekimo sistema, kitaip dar vadinama „pirkimo logistika“, daugiausia daro įtaką būsimo gaminio savikainai. Tinkamai organizuota ji leidžia laiku aprūpinti gamybos procesą, kiek galima sumažinti apyvartinių lėšų poreikį.
    Marketingas susijęs ir su produkcijos kokybės valdymu, produkcijos konkurencingumo užtikrinimu.
    Realizavimo funkcija – nuoseklus produkto kelias nuo gamintojo link vartotojo. Šios sistemos pagrindinis tikslas – sudaryti tokias sąlygas, kad norimas kiekis kokybiškos prekės butų pateiktas tinkamoje vartotojui vietoje ir tinkamu laiku.
    Labai svarbu yra ir nuosavybės teisės į produktus perkėlimas rinkos dalyviams. Tinkamai parinkta prekių realizavimo sistema, kurią sudaro didmenos ir mažmenos prekeivių tinklas, optimalus prekių asortimentas, palankus pristatymo grafikas suteikia didelius pranašumus konkurencinėje veikloje. Techninis aptarnavimas, ypač techniškai sudėtingų prekių rinkoje, ir garantijos didina produkcijos realizavimo apimtį. Be to, pardavimui didelės įtakos turi teisingai pasirinkta kainų strategija, kuri leidžia gauti įmonei kuo daugiau pajamų.
    Marketingui būtina išvystyta, šiuolaikiška informacinė sistema. Be to, kontroliuoti įmonės veiklą galima pasitelkus situacinę analizę, apimančią visus pagrindinius marketingo aspektus.
    Pagal marketingo funkcijas galima išskirti dvi kompanijos aktyvumo kryptis – strateginę ir operatyvią. Strateginė kryptis susijusi su sisteminga vartotojų poreikių analize, efektyviai poreikius tenkinančių prekių ir paslaugų kūrimo koncepcija, konkurencinio pranašumo rinkoje formavimu. Operatyvus marketingas apima rinkos skirstymą pagal tikslus, marketingo veiksmų bei priemonių ir biudžeto planavimą bei įgyvendinimą. kompleksinį poveikį rinkai.
    Marketingo subjektais yra laikomi rinkos dalyviai, kurie vaidina tam tikrą lik jiems būdingą vaidmenį įgyvendinant marketingo funkcijas. Tai:
    ·      gamintojai arba aptarnaujančiosios organizacijos;
    ·      didmeninė prekyba (organizacijos arba žmonės, įsigyjantys produkciją perparduoti);
    ·      mažmeninė prekyba (organizacijos arba asmenys, teikiantys prekes vartotojams);
    ·      vartotojas;
    ·      organizacijos – vartotojai, įsigyjantys prekes arba paslaugas savo veiklai organizuoti arba vystyti;
    ·      marketingo specialistai (firmos arba pavieniai asmenys).
    Paprastai gamintojai neaprėpia visų marketingo funkcijų, tam dažnai stokojama finansinių išteklių (net tokios stambios kompanijos, kaip „General motors“ ar „Fuji“, naudoja tarpininkus, o ne patys organizuoja savo gaminių pardavimą galutiniams vartotojams). Dažnai paprasčiau ir pigiau yra pasinaudoti marketingo specialistų paslaugomis, nei organizuoti firmoje padalinius toms funkcijoms atlikti.
    Nors marketingo panaudojimo ribos ir galimybės yra labai plačios, tačiau vis tik labiausiai jis paplito verslo srityje, ir ypač verslo įmonių veikloje. Tada kai kalbame tik apie verslo marketingą, suprantame tai kaip verslo problemų pažinimo ir sprendimo mokslą. Pasirenkant marketingo apibrėžimą labiau priimtinu laikytinas tas, kuris geriau atskleidžia jo žmogiškąją orientaciją, t.y. žmonių norus, reikmes bei jų tenkinimo kryptingumą kartu pažymint, jog tai yra verslo tikslų siekimo priemonių kompleksiška sistema. 

    • Klausimai pasikartoti


    1.     Išvardinkite keletą skirtingų marketingo apibrėžimų.
    2.     Ar yra vienas, visų specialistų pripažįstamas marketingo apibrėžimas? Jei taip, koks jis? Jei ne, kodėl tokio nėra?
    3.     Paaiškinkite ryšį tarp svajonės, noro ir poreikio.
    4.     Pateikite nepageidaujamos, perdėtos ir neracionalios paklausos pavyzdžių.
    5.     Paaiškinkite kuo skiriasi piniginiai ir barteriniai mainai.
    6.     Kas yra atotrūkis nuo gamintojo iki vartotojo? Kodėl jis atsiranda?
    7.     Kokios yra atotrūkių rūšys? Pateikite kiekvienos iš jų praktinį pavyzdį.
    8.     Kuo skiriasi tikslo ir tikslumo principai?
    9.     Trumpai apibūdinkite marketingo funkcijas.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą

Etiketės